fredag 10. juli 2009

La oss omprogrammere mannen





Mannspanelet vil i følge Aftenposten 3. mars 2008 be staten finansiere en holdningskampanje som har til formål å endre norske menns verdier. Blant annet nevnes forsørgerinstinktet, individualisme og styrke som følelser mannspanelet vil forby oss å ha. Halvparten av landets innbyggere må omskoleres slik at de passer inn i framtidens samfunn. Uttalelsene til Stokkan-Grande støttes av verdiforsker Jill Loga og avslører et menneskesyn som er direkte feilaktig og ikke helt ufarlig.


Myten om den blanke tavle

Bak mannspanelets forslag ligger det en forestilling om at mennesket er født som et blankt ark, tabula rasa, og utelukkende formes av kulturen vi lever i. Dette er en myte uten noen som helst vitenskapelig støtte. Tvert imot vet vi at menneskets psyke er formet av evolusjon på lik linje med psyken til alle andre dyr og at dette innebærer at vi har noen naturgitte rammer for måtene vi er mennesker på. Enkelte akademiske miljøer tviholder allikevel på myten om det uendelig formbare mennesket i frykt for at et menneskesyn basert på vitenskap undergraver deres politiske mål. Fordi så mange argumenter er blitt hektet på dette utgangspunktet har kritikere blitt sett på som motstandere av forandring og demonisert. Jill Loga har selv skrevet om ”godhetsregimer” og bør være i stand til å gjenkjenne mekanismene som virker her.


Omprogrammering av mennesker

Hvis det hadde vært slik at enkeltmennesket bare ble formet av miljøet ligger det i kortene at vi kan forme mennesket slik vi vil. Det er dette utgangspunktet som skinner igjennom i mannspanelets uttalelser og som vi kjenner igjen fra andre håpløse utspill i norsk likestillingsdebatt. Mange regimer og ledere har forsøkt seg på å omprogrammere menneskene slik at de passer inn i det samfunnet de vil skape. Finnes det ett eneste eksempel på at dette har lykkes?


Er den norske kvinnen virkelig forandret?

Mannspanelet framstilles som en gruppe som skal finne ut av mannens rolle nå som kvinnene har forandret seg. Har noen undersøkt om kvinnen virkelig har forandret seg, slik nå mennene skal, etter flere tiår med likestillingskamp?

Hvis så, hvorfor velger da fortsatt jenter ”jentefag” og gutter ”guttefag” i utdannelsen? Hvorfor tiltrekkes kvinner da fortsatt av menn som er høyere og har større ressurser enn dem selv? Hvorfor bygger nesten ingen kvinner selv store bedrifter framfor å kvoteres inn i styrene? Har kvinnene blitt mindre avhengige av en forsørger eller er bare staten satt inn som en mellommann mens kvinnen fortsetter å være mottaker?

Er det ikke mye som tyder på at likestillingskampen har ført til at samfunnsstrukturene er endret, men kvinnenes natur er uforandret? Uten at dette i det hele tatt er vurdert, skal nå deler av mannens natur motarbeides og ses ned på. Mannspanelets uttalelser vil uten tvil sees på som en støtteerklæring til de som allerede har et generelt negativt syn på menn og ytterligere forverre situasjonen for tusenvis av pappaer som kjemper for retten til å ha samvær med sine egne barn.


Et samfunn skapt for mennesker eller mennesker skapt for et samfunn?

Flere debattanter på Aftenpostens nettsider påpeker at mannspanelets utspill inngår i et menneskefiendtlig prosjekt. Reaksjonene kommer fra vanlige mennesker som ganske korrekt innser at noe er alvorlig galt med påstandene om at vi kan forme mennesket som om det var en geleklump. Likestillingsforkjempere står i fare for å miste viktig støtte blant folket ved å insistere på et menneskesyn som så tydelig står i kontrast med de erfaringene alle andre gjør om blant annet naturlige forskjeller mellom kjønnene.

I et større perspektiv bør vi også diskutere om vi skal forsøke å forme menneskene til fordel for samfunnet eller om det kanskje kunne være en idé å forme samfunnet slik at det ble bedre å leve i det som mennesker?


Vi må ikke være like for å være likestilte

Det er slettes ikke poenget mitt å forsvare skjevheter og urettferdigheter som er relatert til kjønn eller å motarbeide likestillingsforkjempere. Et mer realistisk menneskesyn legger ingen føringer på de verdivalgene vi tar, men det kan ha den hyggelige følgen at vi kan finne fram til virkemidler som faktisk har en effekt. Jeg tror med andre ord at vi vil kunne komme lenger i likestillingsarbeidet hvis det tar utgangspunkt i menneskets natur. Tiltakene må også være rettet mot å endre struktuerer i samfunnet og ikke i menneskets sinn.

I motsetning til hva man kanskje kan få inntrykk av ønsker jeg mannspanelets foreslåtte holdningskampanje velkommen. Vi bør til og med måle den varige effekten av den. På den måten kan vi kanskje lære litt om hvilke tiltak som ikke virker.

Et lite spørsmål til slutt:

Hvis biologi er irrelevant i disse spørsmålene, hvorfor er da den sikreste oppskriften på mannspanelets idealmann å ganske enkelt klippe testiklene av guttebarn?

8 kommentarer:

  1. Og denne bearbeidelsen av hannkjønnet starter veldig tidlig, gjerne allerede i barnehagen. "Guttelek" som gjerne innebærer litt knuffing slås det ned på, men det er jo gjerne den måten gutter får fysisk kontakt med andre barn, de leier ikke rundt som jentene. Osv.

    Remi

    SvarSlett
  2. hvilke betenkeligheter ser Huseby i popularisering av biologi som vitenskap ?
    Misbruket og feiltolkningen som førte til sosialdarwinismen er et eksempel på hvor galt det kan gå. Det er tydelig at mange har en agenda med sin interesse for biologi for på den måten å få akademisk støtte for sin ideologi.
    Psykologi har et helhetlig menneskesyn der nevropsykologi har hatt økt fokus de senere år. Biologi må ha et tverrvitenskapelig perspektiv, ikke komme med isolerte og ensidige utspill som beveger seg inn på andre fagområder, og som også vil uttale seg om samfunnet med basis i biologi.

    SvarSlett
  3. Hei Anonym.

    Takk for kommentarene. Jeg skal forsøke å svare mer utfyllende i en senere post.

    Jeg forstår det som om du har to spørsmål. Det ene er hvorvidt det er etisk forsvarlig å forsøke å formidle forskning til utenforstående og det andre er hvorvidt biologer har lov til å uttale seg på områder som tidligere falt under andre fagområder.

    Jeg håper virkelig ikke at du mener at visse forskningsområder skal holdes hemmelige for "folk flest" fordi de ikke har godt av denne kunnskapen?
    Når det er sagt er biologi og evolusjon et langt studium. I formidlingen går nyanser lett tapt og misforståelser oppstår raskt.
    Slik jeg ser det er dette en del av utfordringen ved å formidle og heller et argument for at man må bedrive formidling snarere enn mot..

    Når det gjelder grensene for biologi er jeg helt uening med deg. Innen Akademia er det konstruert fagskiller som ikke nødvendigvis lenger er gyldige. Evolusjonsforskningen har resultert i et paradigmeskifte innen biologi som gjør at vi nå bla studerer
    * politikk og strategier
    * kommunikasjon og signaler
    * selvbedrag
    * bevissthet
    * selvoppoffrelse
    og mye mer hos en lang rekke arter.

    Da er det vel ikke så rart at vi trykker på innen bl.a. psykologi?

    Hva mener du forresten med at psykologiens menneskesyn er "helhetlig"?

    SvarSlett
  4. Jeg vil først presisere at forskningsformidling og popularisering selvsagt er viktig, tidsskriftet Appollon er et eksempel blant flere.Popularisering av forskning er komplisert fordi forenkling, sammendrag lett kan feiltolkes og misbrukes. Interessen for sosiobiologi har klare tegn på en ideologisk agenda. Flere akademiske fag er attraktive i en slik agenda fordi ens ideologi får "akademisk tyngde" og referanse. Hva synes du om misbruket av Darwin som førte til sosialdarwinismen ? Et ekstremt eksempel på misbruk av biologien er utvikling av biologiske våpen.
    Alle akademiske fag har kontinuerlige faglige diskusjoner som bidrar til forskning. De fleste slike diskusjoner føres på akademisk plan, fordi en slik diskusjon forutsetter mye kunnskap.Det er betenkelig hvis en slik diskusjon blir så mye popularisert at den mister sin seriøsitet og blir vulgær. Popularisering bør kvalitetssikres og innebære en etisk vurdering. Befolkningen har krav på seriøsitet, og at forskning og vitenskap ikke blir misbrukt.
    Det bør være en selvfølge at biologi som fag bør være orientert i retning av tverrfaglig samarbeid,ikke å "trykke på" andre fagdidipliner som du nevner."Paradigmeskiftet" i biologien som har ført til området "sosiobiologi" har opplagt interesse for de som har en agenda som trenger akademisk forankring.
    Biologi har hatt lite faglig kontakt med enkelte andre akademiske fag,svaret på dette er tverrfaglig samarbeid.
    Flere ledende forskere innen biologi er betenkt mht. den populariseringen som foregår innenfor faget, fordi faget kan misbrukes. Likevel er selvsagt forskningsformidling svært viktig, men komplisert.
    Psykologien har et helhetlig menneskesyn, mennesket kan ikke reduseres til biologi, gener,arv .. eller til en brikke for sosiale faktorer. Mennesket er en aktør, ikke en brikke. Arv-miljø diskusjonen er ikke lenger aktuell.

    SvarSlett
  5. Hei igjen og takk for at du tar deg tid til å si meg imot.

    Jeg er enig i mye av det du sier og mener at motviljen din i stor grad er basert på misforståelser. Nettopp det å oppklare disse misforståelsene er en av hovedårsakene til at jeg har opprettet denne bloggen.

    Jeg har bevisst brukt ordet "sosiobiologi" framfor "adferdsøkologi" eller "evolusjonær psykologi". Sosiobiologien har vært misforstått og utskjelt fra Wilson publiserte sin bok. Faget selv er sterkere enn noen gang, se f.eks. "The Triumph of Sociobiology" (J. Alcock. Oxford University Press, New York. 2001), men har foretatt et navneskifte for å ikke provosere fram flere misforståtte reaksjoner.

    "Interessen for sosiobiologi har klare tegn på en ideologisk agenda.". Sosiobiologi er studiet av tilpasninger som følger av seleksjonspresset andre individer av samme art utgjør. Tilskrivingen av en politisk agenda er en taktikk som meningsmotstandere har brukt for å demonisere fagfeltet.

    Det er ingen som hverken forsvarer eller ønsker sosialdarwinismen tilbake. Spørsmålet er hvor lenge det argumentet kan brukes for å holde et av tidenes mest fruktbart forskningsprogram utenfor berørte fagområder.

    Jeg er helt enig i beskrivelsen du gir av arv-miljø. Det er en av de store innsiktene som nettopp sosiobiologien har gitt bl.a. psykologien: gener koder for mentale evner som gir adferd som kan variere med miljøet. Fenotypisk plastisitet (google gjerne "phenotypic plasticity") er et velstudert prinsipp innen evolusjonsbiologien.

    SvarSlett
  6. Huseby, jeg synes du virker angstbitersk og ubalansert. I tillegg kommer du med en rekke påstander som du ikke dokumenterer.

    For å ta en:

    "tabula rasa (...) er en myte uten noen som helst vitenskapelig støtte."

    Joda, den har god støtte i data fra CIC-programmet (New York) og fra sammenligning av ulike studier som tar for seg oppvekstkår (f.eks. James 2002).

    Hvis mennesker ikke er en tabula rasa, hvordan vil du da forklare økning i IQ på bortadopterte barn på gjennomsnittlig 12-14 poeng hvis de tas ut av en lavklassefamilie og settes inn i en middelklassefamilie? Hvordan vil du forklare en forskjell på 30 poeng hos to eneggede tvillinger (MISTRA) som havnet hos henholdsvis analfabeter og intellektuelle?

    Og her er du virkelig "out of line":
    "Hvis biologi er irrelevant i disse spørsmålene, hvorfor er da den sikreste oppskriften på mannspanelets idealmann å ganske enkelt klippe testiklene av guttebarn?"

    Bare kort til slutt:
    De forskjellene som fortsatt er mellom kjønnene (utenom de åpenbare biologiske) kan forøvrig forklares på rent miljømessig grunnlag, så hva blir poenget ditt utenom løse spekulasjoner rundt menneksts "natur"?

    SvarSlett
  7. Hei Anonym.

    Se også svarene mine til kommentarene dine under sakene "Hvem politiserer biologien" og "Menneskesyn og politikk".

    Du har misforstått hvor debatten arv/miljø står i dag. Kan jeg få anbefale "The Blank Slate" av Steven Pinker uten å bli karakterisert som noe fælt av deg?

    "Hvis mennesker ikke er en tabula rasa, hvordan vil du da forklare økning i IQ på bortadopterte barn på gjennomsnittlig 12-14 poeng hvis de tas ut av en lavklassefamilie og settes inn i en middelklassefamilie? Hvordan vil du forklare en forskjell på 30 poeng hos to eneggede tvillinger (MISTRA) som havnet hos henholdsvis analfabeter og intellektuelle?"

    Nå har jeg ikke lest studien, men dette høres da vitterlig ut som fine eksempler på hvordan miljøet bidrar til å forme individet. Forskjellen mellom din og min forklaringsmodell her er at jeg mener at evnene vi har for å i det hele tatt løse oppgavene i IQ-testene er nedarvede og spiller/har spilt en evolusjonær rolle.

    "Og her er du virkelig "out of line":
    "Hvis biologi er irrelevant i disse spørsmålene, hvorfor er da den sikreste oppskriften på mannspanelets idealmann å ganske enkelt klippe testiklene av guttebarn?""
    Ja, det er mulig jeg var litt røff i tonen. Uansett hadde det vært interessant å høre din forklaring på hvorfor mangelen på enkelte hormoner så drastisk kan forandre et menneskes personlighet..

    "Bare kort til slutt:
    De forskjellene som fortsatt er mellom kjønnene (utenom de åpenbare biologiske) kan forøvrig forklares på rent miljømessig grunnlag, så hva blir poenget ditt utenom løse spekulasjoner rundt menneksts "natur"?"
    Hva mener du med "åpenbare biologiske forskjeller"?
    For oss biologer er de fleste forskjellene mellom kjønnene "åpenbart biologiske".
    Mennesket har ikke oppstått plutselig eller falt ned på jorda fra en annen planet.
    Det går en uavbrutt kjede av arv fra det første felles liv på jorden til deg og meg. Det er en langt mer radikal påstand at vi kun er produkter av et miljø. Kanskje du kan fortelle oss litt om hvorfor du ser bort i fra biologien i din forståelse av mennesket?

    SvarSlett
  8. "Uansett hadde det vært interessant å høre din forklaring på hvorfor mangelen på enkelte hormoner så drastisk kan forandre et menneskes personlighet.."
    Vi finner selvsagt mennesker med genetiske defekter, men hos normalbefolkningen er utskillelsen av hormoner styrt av miljøet - av påvirkninger i fortid og nåtid.
    Eks: Både kvinner og menn har mulighet for å skille ut tilstrekkelige mengder av de avgjørde hormoner for å framkalle "myke" omsorgsegenskaper. Det er miljøet i vår fortid (mottatt omsorg som barn) samt "bonding" og nærkontakt med det nyfødte barnet som avgjør om f.eks oxytosin og vasopresin utløses i tilstrekkelig grad hos kvinner og menn til at vi blir gode og empatiske omsorgspersoner. Kvinner har dog et lite forsprang takket være at kroppene deres har gått igjennom 9 mnd med svangerskap, men denne forskjellen utjevnes på svært kort tid etter fødselen - nærmest momentant etter at far får barnet i armene og legger det til sitt bryst.

    "For oss biologer er de fleste forskjellene mellom kjønnene "åpenbart biologiske"."

    Hva du synes måtte høre logisk ut er forsåvidt uinteressant. Jeg etterlyser empiri som viser at variasjonen i ADFERD er "åpenbart biologisk". Og her snakker jeg om konkrete bevis som SIKKERT utelukker ALLE ANDRE mulige forklaringer.

    "Det er en langt mer radikal påstand at vi kun er produkter av et miljø."

    Dette var velig unøyaktig framstilt. Jeg snakker om adferd. Denne utspiller seg på et genetisk grunnlag, men VARIASJONEN i adferd er i grove trekk et resultat av miljøet.

    Det finnes noen hundretusener kvinner i dette landet som ikke er utpreget "feminine" (yrkesvalg, omsorgegenskaper, interesser osv). Videre finnes det kanskje et tilsvarende antall menn som ikke er typisk maskuline (slik som meg selv). :) Antallet her er ikke viktig, men poenget er at det (fortsatt) finnes tilstrekkelig mange kvinner og menn som er "kjønnstypiske" til at statistikker kan vise at man finner signifikant forskjell mellom gruppene. Det vil man faktisk fortsette å finne selv om det bare skulle være noen få titusener av "kjønnstypiske" igjen. Tilsvarende forskjeller vil man også kunne finne mellom norske menn og menn fra en annen kultur, og tilsvarende for kvinner i ulike kulturer. Dette gir oss tre mulige løsninger:
    1) jeg og alle andre som ikke er "kjønnstypiske" bekjemper vår "natur",
    2) vi er genetiske misfostre,
    eller
    3) det er forskjeller i miljøet som gjør at vi har endt opp ulikt og at dette er i samsvar med vår "natur".

    "Kanskje du kan fortelle oss litt om hvorfor du ser bort i fra biologien i din forståelse av mennesket?"

    Jeg ser ikke bort fra biologien. Blant annet er jeg opptatt av hvordan miljøpåvirkninger, da spesielt tidlig omsorg, påvirker - og til en viss grad programmerer - produksjonen av ulike hormoner (stresshormoner, kjønnshormoner, bonding-hormoner osv). Dette biologiske perspektivet er helt essensiell for å knytte psykologi og sosiologi opp mot en konkret (fysisk/kroppslig) virkelighet. Slik får man luket ut det verste av tendenser i spekulativ og "teologisk" retning.

    SvarSlett